top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAvivit Revah

חלומו הצלול של פרידריק ואן אידן מתוך ספרו מחקר-חלומות

עודכן: 1 באפר׳ 2022


פרדריק ואן אידן, פסיכיאטר הולנדי שחי בסוף המאה ה- 19, והראשון שטבע את המונח 'חלום צלול'. הודות לחיבורו 'A Study Of Dreams' נודע גם כאחד מחלוצי חקר החלומות. להלן קטע מתוך מאמרו זה:


בפברואר 1899 חלמתי חלום צלול בו ערכתי את הניסוי הבא: ציירתי באצבעי שהורטבה ברוק צלב לח על כף ידי השמאלית, מתוך כוונה לראות אם הסימן עדיין יהיה שם כשאתעורר. חלמתי שהתעוררתי. הנחתי את כף ידי זו על לחיי וחשתי בלחות. זמן רב לאחר מכן התעוררתי באמת וידעתי מיד כי ידי הפיזית הייתה מונחת על חזי, קפוצה, ללא ניע, כל אותו זמן...

התחושה של השמעת קול בחלום צלול היא נפלאה ביותר, ואף שחזרתי פעמים רבות על ניסוי זה, הוא עדיין מהווה מקור לתדהמה. אני משמיע את קולי בעוצמה הגבוהה ביותר, ואף שברור לי כי גופי הפיזי שקוע בשינה עמוקה, קשה לי להאמין שקול רם זה אינו נשמע בעולם הערות. בכל זאת, למרות ששרתי, צעקתי ודיברתי בקולי קולות במאות חלומות, רעייתי מעולם לא שמעה את קולי, ובכמה מקרים הצליחה להבטיחני שישנתי בשלווה.

לא אוכל במאמר זה להמציא אפילו תיאור קצר ושטחי של הפרטים המעניינים הרבים בחלומות אלה (חלומותיו הצלולים). זאת אצטרך לשמור לעבודתי הגדולה יותר. ברם, חוששני שרק היכרות אישית חוזרת ונשנית עם העובדות תוכל לשכנע בחשיבותן. אספר על עוד כמה מקרים נוספים על מנת לתת מושג כלשהו על אופיים.

ב- 9 בספטמבר 1904 חלמתי שאני ניצב ליד שולחן, אל מול חלון. על השולחן מונחים היו חפצים שונים. היטב ידעתי שאני חולם, ושקלתי אילו ניסויים אוכל לערוך. פתחתי בניסיון לשבור זכוכית במהלומות אבן. הנחתי לוח זכוכית קטן על שתי אבנים והיכיתי בו באבן נוספת. הלוח לא נשבר. לאחר מכן נטלתי כוס יין קרלט עדינה מן השולחן והלמתי בה באגרופי, בכל כוחי, תוהה בו-בזמן כמה מסוכן היה הדבר אילו עשיתי זאת בחיי הערים. הכוס נותרה שלמה. אולם ראה! בהביטי בה שנית, זמן מה לאחר מכן, הייתה הכוס שבורה.

היא אכן נשברה, אבל באיחור-מה, כמו שחקן שפספס את האות לכניסתו. הדבר עורר בי רושם מוזר, כאילו נמצאתי בעולם מפוברק. חיקוי חכם, עם זאת כשלים קטנים מתגלים פה ושם. הרמתי את הכוס השבורה והשלכתי אותה מבעד לחלון, לראות אם יישמע צליל. שמעתי את צליל התנפצותה, ואפילו ראיתי שני כלבים בורחים ממקום ההתרסקות. איזה חיקוי מוצלח הוא עולם-קומדיה זה! חשבתי בליבי. אז הבחנתי בדקנטר לטעימת יין ובו יין קלרט. טעמתי מן היין ובמחשבה צלולה לחלוטין ומתוך בהירות מחשבה מוחלטת ציינתי: "ובכן, ביכולתנו לחוות גם רשמי-טעם רצוניים בעולם חלומות זה. הטעם הוא בהחלט טעם-יין."


קישור למאמר של ואן אידן:

http://www.dreamscience.ca/en/documents/New%20content/lucid%20dreaming%20pdfs/vanEeden_PSPR_26_1-12_1913.pdf

מוזמנים לשלוח חלום צלול משמעותי בצירוף תמונתכם (לא מחייב), שם, גיל וכל פרט אחר, ואנו נעלה אותו אל הבלוג.

44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page