top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAvivit Revah

חלומו הצלול של גנאדיוס מתוך מכתבי אוגוסטינוס הקדוש

עודכן: 20 בינו׳ 2022

430-354 לספירה




החלימה הצלולה מקושרת לעתים קרובות לפילוסופיה של המזרח, אולם אחד התיאורים המערביים המוקדמים יותר של חוויה כזו נמצא בכתביו של אוגוסטינוס הקדוש (430-354 לספירה), הבישוף של היפו:

"אספר בקצרה עובדה אחת, אותה אני מציע לעיונך ולהגותך. אתה מכיר את אחינו גנאדיוס, רופא, מוכר כמעט לכל אחד ויקר לנו מאוד, שחי כעת בקרתגו, ובשנים עברו קנה לו שם כרופא נכבד ברומא. יודע אתה שירא שמיים הינו, רב חסד, חומל ונדיב בלא סייג בטיפולו בעניים. אף על פי כן, אפילו לו, בעודו איש צעיר, ונלהב ביותר במעשי הצדקה הללו, היו לפעמים, כפי שבעצמו ביטא זאת בפניי, ספקות באשר לקיומם של חיים שלאחר המוות. לפיכך, מכיוון שאלוהים לא ייטוש בשום אופן אדם כה רחום בטבעו ובהליכותיו, נתגלה לו בשנתו עלם צעיר, הופעתו מרשימה ונוכחותו אומרת סמכות. "בוא אחריי" הורה העלם. בהולכו בעקבותיו הגיע גנאדיוס לעיר בה, מימינו, החל שומע צלילי מנגינה מתוקה להפליא, שעלתה ביופייה על כל ששמע אי פעם. כששאל על כך הסביר מדריכו כי זה מזמורם של הברוכים והקדושים. מה ראה משמאלו פרח מזיכרוני. הוא התעורר, החלום התפוגג, וגנאדיוס חשבו לחלום ותו לא.


בלילה הבא, מכל מקום, שוב נגלה לגנאדיוס אותו איש צעיר, "התכירני?" שאל. על כך השיב גנאדיוס כי מיטיב הוא להכירו, בלא שמץ ספק. אז שאלו העלם היכן התוודע אליו. גנאדיוס השיב בלא היסוס. החוויה הייתה עדיין טרייה בזיכרונו, וזה לא הכזיבו. בלשון רהוטה סיפר אודות החיזיון כולו, ועל מזמורי הקדושים ששמע בהדרכת הצעיר. בתגובה המשיך מדריכו ושאל אם ראה כל זאת בשנתו או בהיותו ער. "בשנתי", השיב גנאדיוס. "היטבת לזכור כל זאת", אמר העלם. "אומנם ראית דברים אלה בשנתך. ברם, רצוני שתדע כי גם עכשיו הינך רואה בשנתך". בשומעו זאת השתכנע גנאדיוס מיד כי כן הוא. אז הוסיף מדריכו ושאל: "היכן נמצא גופך כעת?" "במיטתי", השיב גנאדיוס. "היודע אתה," המשיך הצעיר, "כי העיניים שבגופך זה עצומות כעת ושרויות במנוחה, וכי בעיניים אלה אינך רואה דבר?" "אני יודע", השיב גנאדיוס. "מהן אם כן," שאל העלם, "העיניים בהן אתה רואה אותי כעת?" על כך לא ידע גנאדיוס מה ישיב. עודו מהסס גילה לו הצעיר את שביקש ללמדו בשאלות אלו. "בעודך ישן ונח על משכבך," אמר, "עיניים אלה שבגופך בטלות ממלאכה ואינן עושות דבר. אף על פי כן, אתה עדיין רואה אותי, ונהנה ממראה עיניך. כך גם לאחר מותך. אף שעיניך הגופניות לא תראינה עוד, עדיין יפעמו בך חיים; עדיין תתנסה בחוויות ותהיה מסוגל לחוש, לקלוט ולתפוס דברים. היזהר, אם כן, מהטל עוד ספק בהימשכות חיי האדם גם לאחר המוות". גנאדיוס זה אמר שבזאת הושם קץ לכל ספקותיו בעניין. (מכתב 159)

אף שנראה כי הפרשנות שמעניק אוגוסטינוס לחלום הצלול מקורה בחווייתו הדתית, בהיותו תיאולוג נוצרי, מעניין לשים לב לקשר עליו מצביעים חוקרי תודעה בימינו בין חוויית סף-המוות לחוויית החלימה הצלולה. כידוע, על קשר זה מתבססת גם יוגת החלימה הטיבטית.



מוזמנים לשלוח חלום צלול משמעותי בצירוף תמונתכם (לא מחייב), שם, גיל וכל פרט אחר, ואנו נעלה אותו אל הבלוג.

43 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentários


bottom of page